داخل امامزاده قبری میباشد که روی آن ضریحی آدرس مسجد توفیق مشهد بسیار زیبا جایدارد.کتیبه ای که این قبر را به امامزاده فرمان روا مطهر(ع) نسبت دهد،وجود ندارد.روایتهای محلی این امامزاده را از فرزندان بلا فصل امام جعفر راست گو (ع) می داند ولی در میان فرزندان امام درست گو(ع)که شیخ مفید ار آنان نام می برند،این نام دیده نمیشود.در کپی نسخه خطی که در مشت نگارنده قرار دادند،آمده است:مطهر و محمد و یحیی از قزوین روی به ولایت طهران نهادند چون به شهر رزرو مسجد توفیق مشهد طهران رسیدند،محمد و یحیی را شهید کردند، اما مطهر بن امام جعفر راستگو (ع) روی به ولایت دماوند گذاشته و بسیار زخم به وی رسیده بود.چون به موضع بوم هند رسید،در خانه الیاس کمال نانوا فرود آمد و تا برهه زمانی چهل روز بیمار بود،به همان آسیب به جوار حق پیوست.
معماری بنا
بنای امامزاده در طول فرصت تغییراتی به خود دیده است.عکس چاپ شده به وسیله آقای قراخانی در خبرنامه بررسیهاگواهی بر این قضیه هست که ایوانی به صورت مستطیل شکل در جهت شمالی جنوبی متصل به بنا احداث شده بود،ورود به امامزاده صرفا از طریق همین حیاط میسر بوده است .موقتی این تراس یا نماز خانه را برداشته اند و امامزاده به صورت مستقل و آزاد،شکوه و عظمت خود را همچنان به نمایش میگذارد.حالت بنادر عکس فوق الذکر حکایت از این داراست که تاق نماها و گنبد با سیمان و گچ پوشانده شئه بود،ولی به مرور روزها ریخته می باشد.
نقشه بنا
نقشه امامزاده در داخل و خارج مسجد طالقانی مشهد به هشت ضلعی می باشد.شروع اساس هشت ضلعی معدود ارتفاعی را به وجود آورده،آنگاه بدنه اصلی بنا روی آن ساخته و پرداخته شد.
نصیب بیرونی
نصیب اساسی برج روی مبنا هشت ضلعی قرار گرفته میباشد.طول هر ضلع تا زیر گنبد ۴۰/۳ سانتی متر هست.جرزهای اصلی بنا،ساقه بنا را شکل می دهند.ازیایه تا گنبد ۹متر هست.دربین جرزها، تاق نماها(نغول)به عمق ۱۰سانتی متر دیده می شوند.ذیل قوس تاق نماها در هر ضلع نورگیرهای قوس دار،دیده میشوند و بیشتر پنجره نورگیرها شکسته اند.دو دهلیز قوس دار در قسمت شمالی و جنوبی امامزاده در دو طرف درگاه ورودی که اینک هر دو بسته شده است،به وجود آورده بودند.
درگاه ورودی
درگاه ورودی امامزاده در جهت شرقی واقع شده و دارای ارتفاعی کوتاه(۴۰/۱متر)هست.بالای این درگاه علاوه بر تاق نمای اساسی، یک تاق کوچکتر دیگر نیز به عمق ۳۴ سانتی متر مشهود است. به جای در مهم،درآهنی که هیچ تناسبی با فضای سنتی معماری امامزاده ندارد،عمل گذارده می باشد.در اصلی به جهت ارزش هنری که دارد به موزه ملی انتقال داده شد.
داخل امامزاده قبری میباشد که روی آن ضریحی آدرس مسجد توفیق مشهد بسیار زیبا جایدارد.کتیبه ای که این قبر را به امامزاده فرمان روا مطهر(ع) نسبت دهد،وجود ندارد.روایتهای محلی این امامزاده را از فرزندان بلا فصل امام جعفر راست گو (ع) می داند ولی در میان فرزندان امام درست گو(ع)که شیخ مفید ار آنان نام می برند،این نام دیده نمیشود.در کپی نسخه خطی که در مشت نگارنده قرار دادند،آمده است:مطهر و محمد و یحیی از قزوین روی به ولایت طهران نهادند چون به شهر رزرو مسجد توفیق مشهد طهران رسیدند،محمد و یحیی را شهید کردند، اما مطهر بن امام جعفر راستگو (ع) روی به ولایت دماوند گذاشته و بسیار زخم به وی رسیده بود.چون به موضع بوم هند رسید،در خانه الیاس کمال نانوا فرود آمد و تا برهه زمانی چهل روز بیمار بود،به همان آسیب به جوار حق پیوست.
معماری بنا
بنای امامزاده در طول فرصت تغییراتی به خود دیده است.عکس چاپ شده به وسیله آقای قراخانی در خبرنامه بررسیهاگواهی بر این قضیه هست که ایوانی به صورت مستطیل شکل در جهت شمالی جنوبی متصل به بنا احداث شده بود،ورود به امامزاده صرفا از طریق همین حیاط میسر بوده است .موقتی این تراس یا نماز خانه را برداشته اند و امامزاده به صورت مستقل و آزاد،شکوه و عظمت خود را همچنان به نمایش میگذارد.حالت بنادر عکس فوق الذکر حکایت از این داراست که تاق نماها و گنبد با سیمان و گچ پوشانده شئه بود،ولی به مرور روزها ریخته می باشد.
نقشه بنا
نقشه امامزاده در داخل و خارج مسجد طالقانی مشهد به هشت ضلعی می باشد.شروع اساس هشت ضلعی معدود ارتفاعی را به وجود آورده،آنگاه بدنه اصلی بنا روی آن ساخته و پرداخته شد.
نصیب بیرونی
نصیب اساسی برج روی مبنا هشت ضلعی قرار گرفته میباشد.طول هر ضلع تا زیر گنبد ۴۰/۳ سانتی متر هست.جرزهای اصلی بنا،ساقه بنا را شکل می دهند.ازیایه تا گنبد ۹متر هست.دربین جرزها، تاق نماها(نغول)به عمق ۱۰سانتی متر دیده می شوند.ذیل قوس تاق نماها در هر ضلع نورگیرهای قوس دار،دیده میشوند و بیشتر پنجره نورگیرها شکسته اند.دو دهلیز قوس دار در قسمت شمالی و جنوبی امامزاده در دو طرف درگاه ورودی که اینک هر دو بسته شده است،به وجود آورده بودند.
درگاه ورودی
درگاه ورودی امامزاده در جهت شرقی واقع شده و دارای ارتفاعی کوتاه(۴۰/۱متر)هست.بالای این درگاه علاوه بر تاق نمای اساسی، یک تاق کوچکتر دیگر نیز به عمق ۳۴ سانتی متر مشهود است. به جای در مهم،درآهنی که هیچ تناسبی با فضای سنتی معماری امامزاده ندارد،عمل گذارده می باشد.در اصلی به جهت ارزش هنری که دارد به موزه ملی انتقال داده شد.